woensdag 4 september 2013

Petruskerk in het voormalig dorp Sloterdijk


Amsterdam, 04 september 2013. Na een foto opdracht in het Westelijk havengebied van Amsterdam, reed ik op mijn scooter terug naar huis. Tijdens mijn terugreis viel mijn oog op het idyllische kerkje aan de Spaarndammerdijk (voormalig dorp Sloterdijk). Ik ben hier naar toe gereden en heb het mooie kerkje in de volle zon vastgelegd. Deze beelden wil ik jullie niet onthouden.
De toenmalig rooms-katholieke kerk aan de Spaarndammerdijk 687 in Amsterdam (Oud Sloterdijk) werd rond 1450 gebouwd en in brand gestoken en verwoest in 1572 door de Watergeuzen. In 1578 was de kerk enigszins hersteld en er werden weer diensten gehouden, nu geen rooms-katholieke maar Protestantse diensten. De restauratie was slecht uitgevoerd en na enkele jaren kon de veiligheid van de kerkgangers niet meer worden gewaarborgd en moest de kerk sluiten. Een restauratie volgde en in 1664 is de kerk weer opgeleverd in nagenoeg dezelfde staat waarin de kerk zich vandaag bevindt.
Een aantal graven zijn met eeuwigdurende rechten. Dit was de reden waarom er van de sloop werd afgezien.

Alle foto's Copyright 2013 © John van Iperen (klik op een foto om te vergroten)

Voor nabestellingen kunt u contact opnemen met  +31 (0)6 28 07 92 92






Geen opmerkingen:

Een reactie posten